PLANOWANE ZMIANY W USTAWI O ŚWIADCZENIACH OPIEKI ZDROWOTNEJ FINANSOWANYCH ZE ŚRODKÓW PUBLICZNYCH
- Wysłane przez Patrycja Szewczyk
- Data 24 maj 2022
Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw zakładający wprowadzenie Polskiego Ładu 2.0. obejmie też nowelizację ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1285, z późn. zm.) i zmianę zasad liczenia składki zdrowotnej przez przedsiębiorców. W wielu miejscach projektodawcy wskazują, że nowelizacja ma charakter doprecyzowujący, biorąc jednak pod uwagę zakres proponowanych zmian trudno zgodzić się tezą o ich jedynie doprecyzowującym charakterze. Mamy tu raczej do czynienia z kolejną, dość istotną nowelizacją zasad odprowadzania składek na ubezpieczenia zdrowotne w wielu różnych obszarach. Poniżej podsumowanie planowanej nowelizacji w zakresie dotyczącym składki zdrowotnej.
Objęcie prokurentów obowiązkową składką zdrowotną
Pierwsza najgłośniejsza ze zmian zakłada wyraźne objęcie obowiązkiem ubezpieczenia zdrowotnego prokurentów. W art. 66 ust. 1 w pkt. 35a) ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych wprost wskazano, że obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego będą podlegać obok osób powołanych do pełnienia funkcji na mocy aktu powołania także prokurenci, którzy z tego tytułu pobierają wynagrodzenie podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym niezależnie od kwalifikacji do źródła przychodu w rozumieniu ustawy o PIT. Choć w uzasadnieniu projektu wskazano, że zmiana ma mieć charakter wyłącznie doprecyzowujący, twierdząc, że obecne brzmienie ustawy o świadczeniach zdrowotnych także przesądza o konieczności opłacenia składki zdrowotnej od wynagrodzenia otrzymywanego przez prokurenta, to stanowisko uznające planowaną zmianę za wyłącznie doprecyzowującą może być uznane za kontrowersyjne. Zmiana przepisu oznacza, że od 1 lipca 2022 r. nie będzie budziło wątpliwości objęcie prokurentów obowiązkową składką zdrowotną. Dodać należy, że w ocenie organów, prokurenci są objęci obowiązkową składką zdrowotną już od 1 stycznia 2022 r.
Odniesienie do miesięcy roku kalendarzowego, a nie roku składkowego dla celów obliczania minimalnej wysokości rocznej podstawy wymiaru składki
Również druga z wprowadzonych zmian jest uznawana przez ustawodawcę za doprecyzowującą. Zmiana dotyczy właściwego ustalenia liczby miesięcy uwzględnianych dla określenia składki zdrowotnej w stosunku do osób prowadzących działalność gospodarczą, stosujących opodatkowanie na zasadach ogólnych. Dotychczasowe brzmienie przepisu przewidywało, że w przypadku, gdy podstawa wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne, jest niższa od kwoty stanowiącej iloczyn liczby miesięcy w roku składkowym podlegania ubezpieczeniu zdrowotnemu i minimalnego wynagrodzenia obowiązującego w pierwszym dniu roku składkowego, podstawę wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne za ten rok składkowy stanowi ta kwota. Zmiana polega na zastąpieniu zwrotu „iloczyn liczby miesięcy w roku składkowym podlegania ubezpieczeniu” na „iloczyn liczby miesięcy podlegania ubezpieczeniu zdrowotnemu w roku kalendarzowym …”. W tym miejscu należy podkreślić, że pojęcia roku kalendarzowego oraz roku składkowego na gruncie omawianej ustawy nie są tożsame, gdyż rok składkowy obejmuje okres od lutego danego roku do stycznia roku następnego.
Kolejna zmiana polega na zmianie art. 81 ust. 2d, poprzez odniesienie się w zakresie ustalania minimalnej podstawy miesięcznej składki zdrowotnej do kwoty minimalnego wynagrodzenia, obowiązującego w pierwszym dniu roku składkowego, zamiast pierwszego stycznia danego roku.
Uwzględnienie w obowiązujących przepisach możliwości niewliczania do sumy dochodów/przychodów za dany rok przychodów/dochodów uzyskiwanych w miesiącach, w których ubezpieczony spełnia warunki do zwolnienia ze składki
Do ustawy wprowadzono także w art. 81 nowe przepisy, tj. ust. 2ba, 2ca, 2ea, 2fa i 2ga, zgodnie z którymi, w odniesieniu do osób prowadzących działalność gospodarczą spełniających warunki do zwolnienia z obowiązku opłacania składki zdrowotnej za dany miesiąc, o którym mowa w art. 82 ust. 8–9b, przychody/dochody uzyskane w tych miesiącach nie będą uwzględniane również w rocznych przychodach/dochodach przyjmowanych do ustalenia rocznej podstawy wymiaru składki. Nieuwzględnienie w obowiązujących przepisach możliwości niewliczania do sumy dochodów/przychodów za dany rok przychodów/dochodów uzyskiwanych w miesiącach, w których ubezpieczony spełnia warunki do zwolnienia ze składki powoduje, że nieopłacona w miesiącu zwolnienia składka na ubezpieczenie zdrowotne byłaby pobierana po zakończeniu roku przy obliczaniu rocznej podstawy wymiaru składki, w której ubezpieczony musiałby ujmować uzyskane przychody/dochody za cały rok. Zmiana jest kluczowa dla osób, które:
- mają ustalone prawo do emerytury lub renty w wysokości nie wyższej niż minimalne wynagrodzenia i uzyskują dodatkowe przychody z działalności w wysokości nieprzekraczającej miesięcznie 50% kwoty najniższej emerytury (art. 82 ust. 8);
- mają znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności i uzyskują przychody z działalności w wysokości nieprzekraczającej miesięcznie 50% kwoty najniższej emerytury (art. 82 ust. 9);
- pobierają zasiłek macierzyński, który nie przekracza miesięcznie kwoty świadczenia rodzicielskiego (art. 82 ust. 9a);
- uzyskują przychody z działalności opodatkowanych zryczałtowanym podatkiem dochodowym, które nie przekraczają miesięcznie 50% minimalnego wynagrodzenia, jeśli dodatkowo pozostają w stosunku pracy, a podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne z tego tytułu nie przekracza kwoty minimalnego wynagrodzenia (art. 82 ust. 9b).
- działalność gospodarcza prowadzona w formie jednoosobowej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością;
- działalność gospodarcza prowadzona w formie spółki jawnej, będącej podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych;
- działalność gospodarcza prowadzona w formie spółki komandytowej;
- działalność gospodarcza prowadzona w formie spółki komandytowo-akcyjnej przez komplementariusza;
- działalność gospodarcza prowadzona w formie prostej spółki akcyjnej przez akcjonariusza wnoszącego do spółki wkład, którego przedmiotem jest świadczenie pracy lub usług;
- wykonywanie działalności przez osoby, o których mowa w art. 81 ust. 2za.
- są to osoby z niepełnosprawnościami (ze znacznym lub umiarkowanym stopniem),
- prowadzące działalność pozarolniczą,
- objęte jedynie tytułem do ubezpieczenia zdrowotnego, o którym mowa w art. 66 ust. 1 pkt 1 lit. c albo pkt 1a ustawy o świadczeniach zdrowotnych,
- rozliczające podatek dochodowy od osób fizycznych w oparciu o skalę podatkową, tj. na zasadach określonych w art. 27 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.