Compliance jako ochrona przedsiębiorców w zakresie prawa ochrony konkurencji
- Wysłane przez Patrycja Szewczyk
- Data 5 sierpień 2019
Obowiązki przedsiębiorcy w zakresie prawa konkurencji
Przedsiębiorca zobowiązany jest do przestrzegania nie tylko krajowego, ale także unijnego prawa konkurencji. Na poziomie unijnym uregulowania dotyczące prawa konkurencji zostały określone przede wszystkim w art. 101 oraz art. 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (dalej: TFUE), rozporządzeniu Rady (WE) nr 1/2003 z 16.12.2002 r. w sprawie wprowadzenia w życie reguł konkurencji ustanowionych w art. 81 i 82 Traktatu WE16 oraz rozporządzeniu Rady (WE) nr 139/2004 z 20.1.2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw.
Na poziomie krajowym zasady dotyczące prawa konkurencji uregulowane są przede wszystkim w Ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów (dalej jako: UOKiK).
Przedsiębiorcy w ramach prawa konkurencji są zobowiązani do przestrzegania w szczególności przepisów dotyczących:
- porozumień ograniczających konkurencję,
- nadużywania pozycji dominującej,
- kontroli koncentracji.
- Kary nakładane na przedsiębiorców za naruszenie prawa konkurencji
- Kary nakładane na osoby fizyczne za naruszenie prawa konkurencji
- Dodatkowe skutki nieprzestrzegania prawa konkurencji:
- Analiza ryzyka i zagrożeń- organy spółki muszą dokonać analizy ryzyka i zagrożeń, które mogą pojawić się podczas prowadzenia działalności gospodarczej. Skuteczny program compliance powinien uwzględniać specyfikę danego przedsiębiorstwa, charakterystyczne dla niego zagrożenia, a także odpowiadać jego potrzebom. Kadra zarządzająca ma za zadanie monitorować zmieniające się warunki rynkowe oraz sprawować stały nadzór nad zgodnością działalności przedsiębiorstwa z prawem konkurencji.
- Wykrywanie nieprawidłowości występujących w przedsiębiorstwie oaz zgłaszanie ich odpowiedniemu organowi („whistleblowing”) - każdy pracownik, który powziął wiadomość o naruszeniu prawa konkurencji, powinien być zobowiązany do jego niezwłocznego zgłoszenia jednostce, która odpowiedzialna jest za compliance (np. oficer compliance).
- Leniency - celem zmotywowania przedsiębiorców do wprowadzania systemu compliance, konieczne jest zagwarantowanie określonych korzyści związanych z jego istnieniem. W związku z tym poprzez wczesne wykrycie nieprawidłowości, a także ich zgłoszenie, przedsiębiorca ma szanse na skorzystanie min. z programu leniency czyli z programu łagodzenia kar, który jest instrumentem w walce z kartelami. Program leniency zakłada, że przedsiębiorca, który zawarł porozumienie ograniczające konkurencję, może ubiegać się o całkowite zwolnienie z kary pieniężnej lub redukcję jej wymiaru, jeżeli przyzna się do udziału w porozumieniu i dostarczy Prezesowi UOKiK dowody wskazujące na istnienie takiego porozumienia.
Może Ci się spodobać
Odwrotne obciążenie - refakturowanie
3
listopad
2017
Powiązania osobowe i powiązania kapitałowe
22
luty
2018
RODO: Rewolucja w prawie ochrony danych osobowych
30
listopad
2017