Rewolucyjne zmiany w podatku u źródła - artykuł dla Rzeczpospolitej
- Wysłane przez Patrycja Szewczyk
- Data 3 styczeń 2019
Zapraszamy do lektury dzisiejszego wydania Rzeczpospolita na łamach, której Marcin Zarzycki, partner zarządzający Kancelarii LTCA podzielił się swoją wiedzą w artykule „Rewolucyjne zmiany w podatku u źródła”.
Rewolucyjne zmiany w podatku u źródła (WHT) 2019
- Część 1 - informacje podstawowe
Zagadnienia dotyczące obowiązku poboru podatku u źródła (WHT) od wypłat na rzecz tzw. nierezydentów od kilku lat budzi coraz większe zainteresowanie organów podatkowych i stwarza liczne problemy po stronie polskich przedsiębiorców, którzy pełnią w tym zakresie rolę płatników.
Lista problemów jest długa, poczynając od niejasności związanych z zakresem należności podlegających opodatkowaniu WHT (m.in. w zakresie usług niematerialnych, czy też należności licencyjnych), poprzez wymóg posiadania oryginałów certyfikatów rezydencji aż po problemy związane z koniecznością dopłaty podatku ze środków własnych polskich płatników, w sytuacjach, gdy nie ma fizycznej możliwości poboru podatku.
Pomimo tak licznych niejasności odnośnie podatku u źródła, Ministerstwo Finansów postanowiło jeszcze bardziej skomplikować regulacje prawne w tym zakresie poprzez wprowadzenie rewolucyjnych zmian już od 2019 r.
Wprowadzenie zmian jest podyktowane przede wszystkim skalą dokonywanych wypłat (liczonych w dziesiątkach miliardów złotych) oraz niską skutecznością organów podatkowych w weryfikacji poprawności rozliczeń (o 2019 r. – organy będą miały możliwość dokładnego zweryfikowania praktycznie wszystkich większych wypłat zagranicznych).
Zmiany, które wejdą w życie w 2019 r. obejmują szereg nowych rozwiązań, które w znaczący sposób skomplikują zasady poboru podatku i mogą doprowadzić do daleko idących konsekwencji, które w głównej mierze będą odczuwalne przez polskie firmy (płatników).
Zakres zmian jest bardzo szeroki, a główne nowe regulacje dotyczą przede wszystkim: wprowadzenia zasad tzw. należytej staranności, nowego trybu poboru podatku oraz rozszerzenie definicji tzw. beneficial owner.
Należyta staranność
Pojęcie należytej staranności, które dotychczas było kojarzone z regulacjami dotyczącymi VAT oraz pojawiało się w niektórych projektach ustaw (np. ustawy o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych) na dobre zagości również w ustawie o CIT.
Zgodnie bowiem z nowym brzmieniem art. 26 ust. 1 CIT, który wskazuje, że zastosowanie obniżonej stawki podatku, zastosowanie zwolnienia lub niepobranie podatku (np. zgodnie w umowami o unikaniu podwójnego opodatkowania), jest możliwe tylko pod warunkiem dochowania przez płatnika tzw. należytej staranności.
Pojęcie należytej staranności nie zostało w tym zakresie zdefiniowane w przepisach, a co za tym idzie, kwestia ta będzie podlegała każdorazowo indywidualnej ocenie ze strony organów podatkowych.
Bazując na obecnej praktyce dotyczącej podatku u źródła, jak również mając na uwadze nowe regulacje, płatnicy powinni wprowadzić w tym zakresie procedury poboru podatku (procedury należytej staranności), obejmujące szczegółowy tryb weryfikacji transakcji, kontrahentów oraz dokumentacji.
Oczywiście, praktyka w zakresie oceny dochowania należytej staranności przez płatników dopiero będzie się kształtowała, niemniej jednak, wskazane powyżej procedury, z całą pewnością, powinny być traktowane jako punkt wyjścia do prawidłowej realizacji zasad staranności przy poborze podatku.
Dodatkowo, zasadne jest wskazanie, na co z resztą zawraca uwagę również ustawodawca w nowej treści art. 26, że przy ocenie dochowania należytej staranności powinno uwzględniać się charakter oraz skalę działalności prowadzonej przez płatnika, a co za tym idzie, zasady te mogą być odmienne w odniesieniu do różnych kontrahentów, należności i wartości transakcji.
Nowy tryb poboru podatku
Jedną z kluczowych zmian będzie zupełna zmiana zasad poboru podatku u źródła w przypadku, gdy wypłaty na rzecz danego kontrahenta przekroczą w roku podatkowym limit 2 mln PLN.
Według nowych regulacji, jeżeli wypłaty przekroczą 2 mln PLN, płatnik będzie zobowiązany do poboru podatku w pełnej wysokości, według stawki wynikającej z polskich przepisów (20% lub 19%) i to niezależne od tego, czy przysługuje mu możliwość zastosowania stawki obniżonej, zwolnienia, czy też niepobrania podatku.
Nowe zasady będą problematyczne dla wszystkich podmiotów, które dokonują wypłat na rzecz nierezydentów i do tej pory stosowały stawki obniżone, zwolnienia lub nie pobierały podatku z uwagi na postanowienia umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub zwolnienia wynikające z art. 21 ust. 3 i 22 ust. 4 CIT. Dla wielu płatników, limit 2 mln PLN zostanie przekroczony już na początku 2019 r., co może spowodować, że podatek będzie pobierany w wyższej wartości praktycznie w całym roku.
Kwestia ta może być szczególnie problematyczna dla podmiotów, które dokonują wypłat na rzecz podmiotów powiązanych i do tej pory korzystały ze zwolnień z poboru podatku (zgodnie z przepisami CIT), albowiem w tych przypadkach, obecnie podatek w ogóle nie był pobierany, a od 2019 r. zaistnieje konieczność jego poboru w pełnej wysokości.
Przykładowo, jeżeli w 2018 r. polski podmiot wypłacał spółce powiązanej z innego kraju UE odsetki w łącznej kwocie 10 mln PLN, to – przy spełnieniu warunków z art. 21 ust. 3 CIT – kontrahent zagraniczny otrzymywał całe 10 mln PLN.
Natomiast w 2019 r. w tej samej sytuacji, kontrahent otrzyma 2 mln PLN (kwota, co do której nie ma zastosowania nowy tryb) oraz 6,4 mln PLN (albowiem z pozostałych 8 mln PLN potrącone zostanie 20 % podatku u źródła).
Warto w tym zakresie zwrócić uwagę, że w sytuacjach opisanych powyżej, mogą zdarzać się przypadku (co niestety raczej będzie powszechne), że ciężar podatku będzie przerzucany na polskich płatników, a więc będą oni zmuszeni z jednej strony do wypłaty kontrahentowi całej kwoty należności (10mln PLN) oraz do „dopłacenia” podatku u źródła z własnych środków (przy uwzględnieniu zasad tzw. ubruttowienia), co może w konsekwencji doprowadzić do znacznego spadku płynności finansowej.
Wniosek o zwrot podatku
Zgodnie z nowymi regulacjami, jeżeli podatek w stawce podstawowej (20% lub 19%) zostanie pobrany (z uwagi na przekroczenie progu 2 mln PLN), będzie istniała możliwość jego odzyskania. W takim przypadku, jedynym rozwiązaniem ma być złożenie wniosku o zwrot podatku.
Co ważne, z uwagi na fakt, że podatek jest pobierany od należności kontrahenta zagranicznego, to właśnie ten podmiot jest uprawniony do wystąpienia z wnioskiem o zwrot podatku.
Ewentualnie, z wnioskiem takim będzie mógł wystąpić polski płatnik, ale tylko w przypadku, gdy podatek zostanie zapłacony (dopłacony) z jego własnych środków, tj. w przypadku gdy płatnik poniesie faktyczny ciężar ekonomiczny tego podatku (wystąpienie z wnioskiem przez płatnika będzie wymagało wprowadzenie odpowiednich zapisów umownych, tj. tzw klauzuli gross up, wskazujących na to, że podatek płaci z władnych środków płatnik).
Sama procedura złożenia wniosku i zwrotu podatku będzie natomiast skomplikowana i długotrwała.
W zakresie wniosku, przepisy obligują bowiem do złożenia szeregu załączników, obejmujących:
- Certyfikat rezydencji.
- Dokumentację w zakresie przelewów bankowych lub innych dokumentów dotyczących rozliczeń.
- Umowy / faktury lub inne dokumenty, na podstawie których dokonano transakcji i dokonano wypłaty należności.
- Oświadczeń płatnika, że spełnione zostały warunki do stosowania zwolnień przewidzianych w art. 21 ust 3 i 22 ust.4 CIT ( jeżeli stosowane ma być zwolnienie).
- Oświadczenie, podatnika, że ma status tzw. beneficial owner wraz z uzasadnieniem.
- Oświadczenie podatnika, że prowadzi tzw. rzeczywistą działalność gospodarczą wraz z uzasadnieniem.
- Dokumentację, potwierdzającą że to płatnik jest zobowiązany do zapłaty podatku z własnych środków i ponosi ciężar ekonomiczny podatku (w przypadku, gdy z wnioskiem występuje płatnik).
- Posiada dokumenty wymagane przez przepisy prawa podatkowego dla zastosowania stawki podatku albo zwolnienia lub niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.
- Po przeprowadzeniu weryfikacji nie posiada wiedzy uzasadniającej przypuszczenie, że istnieją okoliczności wykluczające możliwość zastosowania stawki podatku albo zwolnienia lub niepobrania podatku w szczególności nie posiada wiedzy o istnieniu okoliczności uniemożliwiających spełnienie przesłanek, stosowania zwolnienia oraz beneficial owner.
- a) otrzymuje należność dla własnej korzyści, w tym decyduje samodzielnie o jej przeznaczeniu i ponosi ryzyko ekonomiczne związane z utratą tej należności lub jej części,
- b) nie jest pośrednikiem, przedstawicielem, powiernikiem lub innym podmiotem zobowiązanym prawnie lub faktycznie do przekazania całości lub części należności innemu podmiotowi,
- c) prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą w kraju siedziby, jeżeli należności uzyskiwane są w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą.
- Od 1 stycznia 2020 r. - w stosunku m.in. do urządzeń przemysłowych oraz transportu lotniczego i morskiego.
- Od 1 lipca 2020 r. – w stosunku do pozostałych należności, w tym w szczególności w stosunku do usług niematerialnych, odsetek, należności licencyjnych oraz dywidend.
- Przeprowadzenia audytu wypłacanych należności i kontrahentów oraz zawartych umów – celem określenia potencjalnych obszarów ryzyk i nieprawidłowości oraz dokonania zmian w obecnym systemie płatności.
- Wdrożenie procedur należytej staranności w zakresie podatku u źródła – celem ograniczenia ryzyk związanych z kwestionowaniem przez organy wypłat, które będą realizowane po 1 stycznia 2019 r.
- W przypadku korzystania ze zwolnień z ustawy o CIT - wystąpienie z wnioskiem o wydanie opinii Naczelnika Urzędu Skarbowego – czas oczekiwania na opinię wynosi 6 miesięcy, a co za tym idzie, zalecane jest wystąpienie z wnioskiem już na początku 2019 r.
- Ewentualne przygotowanie dokumentacji do złożenia oświadczeń – z uwagi na szeroki zakres odpowiedzialności za złożenie oświadczenia, konieczne jest dokładne zweryfikowanie wszystkich dokumentów i informacji przed ewentualnym złożeniem oświadczeń.
- Podjęcie wzmożonych negocjacji z podmiotami zagranicznymi (w tym grupowymi) - celem ewentualnej zmiany modelu rozliczeń lub zakresu przesyłanych informacji i dokumentów.
Może Ci się spodobać
Ulga w PIT ma zachęcać do zapisywania się do związków zawodowych
24
wrzesień
2021
Podatek u źródła - tytuły podlegające opodatkowaniu
6
listopad
2017
Rejestr Należności Publicznoprawnych
19
styczeń
2018