Refaktury, a analiza danych porównawczych
- Wysłane przez Patrycja Szewczyk
- Data 14 marzec 2018
Ostatnio wydane interpretacje indywidualne odpowiadają na pojawiające się wątpliwości podatników dotyczące obowiązku sporządzania analizy danych porównawczych dla refaktur. Wątpliwości budziła głównie sytuacja, kiedy ani spółka ani podmiot z nią powiązany, biorący udział w takiej transakcji (tj. refakturze) nie ustalały między sobą ceny dla tej transakcji (refaktury), cena nie była też narzucona przez inny podmiot powiązany, lecz była ustalana uprzednio w transakcji pomiędzy podmiotami niepowiązanymi, a kolejno zastosowana bez zmian w transakcji (w refakturze).
Refaktura bez wynagrodzenia
W odniesieniu do transakcji stanowiących refaktury, podatnik będzie zobowiązany przygotować dokumentację podatkową, zawierającą analizę danych porównawczych, o której mowa w art. 9a ust. 2b pkt 2 updop, jeżeli przychody Wnioskodawcy w roku poprzedzającym rok podatkowy przekroczyły równowartość 10.000.000 euro, a wartość transakcji przekroczyła ustalony zgodnie z art. 9a ust. 1b updop limit. Podkreślić bowiem należy, że w przypadku podatników, którzy spełniają powyższe kryteria, analiza danych porównawczych stanowi integralny oraz obowiązkowy element dokumentacji podatkowej. W interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z 2 marca 2018r. o sygn. 0114-KDIP2-2.4010.14.2018.1.AZ Wnioskodawca przedstawił stanowisko że wystarczające będzie wskazanie w dokumentacji podatkowej informacji o braku zawarcia analizy danych porównawczych, z tego tylko powodu, że cena transakcji (refaktury) została ustalona pierwotnie pomiędzy podmiotami niepowiązanymi, a tym samym jest rynkowa.Stanowisko organu
Z podanym powyżej stanowiskiem nie zgodził się organ. Dyrektor KIS stwierdził, że w przypadku podatników, którzy spełniają powyższe kryteria, analiza danych porównawczych stanowi integralny oraz obowiązkowy element dokumentacji podatkowej. Nie ma zatem znaczenia czy w przypadku refaktury podmiot refakturujący dolicza za swoja usługę jakąkolwiek marżę. Zwrócić bowiem należy uwagę, że jeden z podmiotów przejmuje na siebie wyłącznie zadania związane z identyfikacją i kwalifikacją potencjalnych dostawców (podmioty trzecie – niepowiązane), prowadzenie negocjacji handlowych, czy obsługę kontraktów. Sytuacja, w której podmiot dokonuje tych czynności bez wynagrodzenia (marży), tzn. przenosi wyłącznie koszty nabycia określonej usługi na rzecz podmiotu powiązanego, może prowadzi do wniosku, że w analogicznej, porównywalnej sytuacji inaczej zachowałby się podmiot niepowiązany. Podobne stanowisko zostało zaprezentowane również w interpretacji indywidulanej Dyrektora KIS z 2 marca 2018r. o sygn.: 0114-KDIP2-2.4010.1.2018.1.AZ, oraz w interpretacji indywidulanej Dyrektora KIS z 2 marca 2018r. o sygn.: 0114-KDIP2-2.4010.15.2018.1.AZ.Podstawa:
- Interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 2 marca 2018r. o sygn. 0114-KDIP2-2.4010.14.2018.1.AZ;
- Interpretacja indywidulana Dyrektora KIS z 2 marca 2018r. o sygn.: 0114-KDIP2-2.4010.1.2018.1.AZ;
- Interpretacja indywidulana Dyrektora KIS z 2 marca 2018r. o sygn.: 0114-KDIP2-2.4010.15.2018.1.AZ.