POMOC UKRAINIE NIE JEST KOSZTEM
- Wysłane przez Patrycja Szewczyk
- Data 22 wrzesień 2022
Pomoc obywatelom Ukrainy nie może być zaliczona do kosztów podatkowych. Tak uznał Dyrektor KIS w Interpretacji indywidualnej z 7 września 2022 r. nr: 0111-KDIB1-3.4010.245.2022.1.MBD. Wnioskodawca, wskazywał, że po wybuchu wojny na Ukrainie zaangażował się w pomoc uchodźcom, przeznaczając część swojego biura na zorganizowanie sali zabaw dla dzieci z Ukrainy. Spółka argumentowała, że podejmowane przez nią działania to forma społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR), która wzmacnia zarówno pozycję spółki jak i zwiększa zaufanie wśród klientów, co w przyszłości powinno się to przełożyć na wyniki finansowe.
Zdania spółki nie podzielił Fiskus, który uznał, że takie wydatki nie mają związku z przechodem. CSR wymaga informowania o podejmowanych działaniach a z wniosku nie wynikało, żeby organizacja sali zabaw miały na celu reklamę. Dodatkowo organ zakwestionował brak opracowania i zatwierdzenia strategii CSR.
Organ skarbowy wskazał, że pomoc ofiarom wojny można rozliczyć w kosztach wyłącznie, jeśli odbywa się to za pośrednictwem określonych OPP.
Niestety powyższa interpretacja jest kolejnym niekorzystnym stanowiskiem Dyrektora KIS odnoszącym się do wydatków ponoszonych na rzecz obywateli Ukrainy. Również stanowisko podatnika, który zaplanował szereg działań mających na celu zabezpieczenie podstawowych potrzeb bytowych, socjalnych i społecznych uchodźców z Ukrainy oraz chciał przekazać pomoc humanitarną uchodźcom z Ukrainy oraz osobom pozostającym w Ukrainie w postaci niezbędnych i podstawowych artkułów pierwszej potrzeby, nie spotkało się ze zrozumieniem Fiskusa.
Mimo, że Wnioskodawca argumentował, że pogram pomocy wpisuje się w podstawowe założenia funkcjonowania Wnioskodawcy oraz jego podejścia do problemu uchodźców i konfliktu zbrojegoi oparł go czterech na czterech założeniach:
- Uwzględnienie przez Wnioskodawcę w strategii prowadzenia działalności interesu społecznego, implementacja społecznej odpowwiedzialności biznesu (CSR).
- Employer branding Wnioskodawcy, promocja Wnioskodawcy jako odpowiedzialnego i dobrego pracodawcy.
- Działania zapobiegające konfliktowi zbrojnemu, ograniczające jego negatywny wpływ na środowisko gospodarcze, a w konsekwencji również prowadzące do zabezpieczenia źródła przychodów Wnioskodawcy.
- Działania marketingowe, mające na celu promocję Wnioskodawcy.
Ponadto Wnioskodawca wskazał, że będzie posiadał pełną dokumentację związaną z organizowanym projektem pomocowym.
Niestety w interpretacji indywidualnej z dnia 25 sierpnia 2022 r., sygn. 0111-KDIB2-1.4010.308.2022.2.MKU Dyrektor KIS uznał podejście Wnioskodawcy za nieprawidłowe. Organ uznał, że wymienione we wniosku wydatki nie wypełniają podstawowej przesłanki, jaką jest celowość poniesionego wydatku, czyli nakierowanie na osiągnięcie bądź też zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów.
Jak widać, Organy skarbowe nie akceptują stanowiska, że poza oczywistymi a aktualnej sytuacji pobudkami moralnymi, wydatki na rzecz Ukrainy i jej obywateli służą także rozwojowi działalności prowadzonej przez przedsiębiorców oraz wpisują się w działania z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR). Skarbówka wydaje się nie zauważać, że pomoc Ukrainie i jej obywatelom leży w życiowym interesie Polski i Polaków.
Linki do interpretacji: