Zmiany w regulacjach dotyczących cen transferowych
- Wysłane przez Patrycja Szewczyk
- Data 7 sierpień 2018
16 lipca 2018 r. został opublikowany Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Najnowszy projekt proponuje wiele zmian w cenach transferowych. Niektóre z nowych rozwiązań można uznać za korzystne dla podatników.
Zgodnie z uzasadnieniem do projektu ,,Ważnym celem wprowadzenia regulacji jest uproszczenie przepisów podatkowych, a także zmniejszenie obciążeń o charakterze biurokratycznym
i administracyjnym dla przedsiębiorców, w szczególności małych i średnich przedsiębiorstw.”
Projekt ustawy przewiduje zmiany w następującym zakresie:
Podniesienie progów
Projekt ustawy przewiduje podniesienie wysokości progów dokumentacyjnych po przekroczeniu których powstaje obowiązek sporządzenia dokumentacji cen transferowych. Jednakże jeszcze ważniejszą zmianą jest to, że obowiązek dokumentacyjny będzie uzależniony wyłącznie od wartości transakcji. Nieistotne będzie kryterium przychodów lub kosztów podatnika, które do tej pory wynosiło 2 mln EUR. Obowiązek dokumentacyjny będzie zależał wyłącznie od wartości transakcji. Przykładowo, do powstania obowiązku wystarczy aby podatnik dokonał transakcji sprzedaży towarów na kwotę powyżej 2 mln zł. Wprowadzenie regulacji pozwoli na uniknięcie sytuacji, w której podatnicy zawierający istotne wartościowo transakcje z podmiotami powiązanymi, a jednocześnie nie przekraczający wartości 2 000 000 EUR (lub ich równowartości w złotych) przychodów lub kosztów zwolnieni byli z obowiązku przygotowania dokumentacji cen transferowych, podczas gdy podatnicy tę wartość nieznacznie przekraczający (np. osiągając 2 100 000 EUR całkowitych przychodów lub kosztów) zobowiązani byli do przygotowania dokumentacji dla transakcji z podmiotami powiązanymi, których łączna wartość przekraczała jedynie 50 000 EUR (lub równowartość tej kwoty w złotych).Wydłużenie terminów na sporządzenie dokumentacji
Jako niezwykle korzystną należy uznać zmianę terminów na złożenie oświadczenia o sporządzeniu lokalnej dokumentacji cen transferowych oraz złożenia informacji o cenach transferowych z 3 miesięcy po zakończeniu roku podatkowego do 9 miesięcy po zakończeniu roku podatkowego. Wydłużony zostanie również czas na sporządzenie dokumentacji grupowej. Podatnik będzie miał na sporządzenia dokumentacji grupowej aż 12 miesięcy od zakończenia roku podatkowego.Dokumentacja grupowa także od podmiotu zagranicznego
Nowa ustawa może wprowadzić możliwość realizacji obowiązku posiadania grupowej dokumentacji cen transferowych poprzez wykorzystanie w tym celu bezpośrednio dokumentacji sporządzonej przez inny podmiot z grupy, w tym również w języku angielskim. W efekcie podatnicy, którzy otrzymują taką dokumentację od innego podmiotu z grupy nie będą zobowiązani do sporządzenia jej we własnym zakresie.Dwa nowe zwolnienia dokumentacyjne
Projekt przewiduje dwa nowe zwolnienia dokumentacyjne, obejmujące transakcje kontrolowane, które w całości nie stanowią przychodu lub kosztów uzyskania przychodów oraz transakcje kontrolowane, których cena została ustalona w trybie przetargu nieograniczonego na podstawie ustawy Prawo zamówień publicznych.Ujednolicenie wymogów dokumentacyjnych ze standardami OECD
Zmianie ulegną elementy lokalnej i grupowej dokumentacji cen transferowych, tak aby odzwierciedlały one wymogi wynikające z wytycznych OECD.Uproszczone zasady rozliczeń
Projekt przewiduje wprowadzenie uproszczonych rozwiązań (ang. safe harbours), których zastosowanie przez podatnika będzie skutkowało uznaniem ceny lub elementu ceny za rynkową. Rozwiązanie to zostanie wprowadzone dla dwóch rodzajów transakcji – pożyczek i usług o niskiej wartości dodanej.Uregulowanie zasady ceny rynkowej
Proponowane w projekcie rozwiązania umożliwiają zastosowanie, w uzasadnionych przypadkach, innych niż wymienione w ustawie metod, w tym technik wyceny, do określania przychodów lub kosztów uzyskania przychodów podatnika z transakcji kontrolowanych, co ma umożliwić organom podatkowym efektywniejszą weryfikację zgodności warunków pomiędzy podmiotami powiązanymi z warunkami rynkowymi.Warunki stosowania korekty cen transferowych
Nowa ustawa może wprowadzić jednoznaczną regułę, że korekta cen transferowych stanowi odpowiednio przychód lub koszt uzyskania przychodów i jest ujmowana w roku, którego dotyczy – o ile spełnione są warunki wskazane w przepisie.Uwzględnianie całokształtu warunków
Projekt ustawy przewiduje doprecyzowanie dotychczasowego uprawnienia organu podatkowego do uwzględnienia całokształtu warunków, na jakich prowadzą działalność podmioty powiązane poprzez uznanie, że w określonych warunkach dana transakcja nie zostałaby zawarta (ang. non-recognition) lub zostałaby zawarta inna (ang. recharacterization). Uprawnienie było dotychczas wywodzone z brzmienia obowiązującego art. 11 ust. 1 ustawy o CIT oraz art. 25 ust. 1 ustawy o PIT. Doprecyzowanie funkcjonowania tych instrumentów stanowi wdrożenie wytycznych OECD w zakresie zapobiegania erozji podstawy opodatkowania oraz przerzucaniu zysków (ang. BEPS).TP-R
Ustawa przewiduje zastąpienie obowiązku składania przez podatników sprawozdań CIT/TP lub PIT/TP prostszym i bardziej przyjaznym dla podatników raportowaniem cen transferowych w formie elektronicznej (TP-R).Ujednolicenie pojęć i definicji
Projekt ustawy przewiduje działanie polegające na próbie ujednolicenia pojęć i definicji. Planowane zmiany przewidują umieszczenie wszystkich przepisów dotyczących cen transferowych w jednym, nowym rozdziale. Jednocześnie, ustawa ma wprowadzić ok. 10 kluczowych definicji legalnych w celu ograniczenia potencjalnych sporów interpretacyjnych, które w przeszłości dotyczyły np. pojęcia transakcji. Wprowadzona zostanie definicja transakcji kontrolowanej, która za zadanie zastąpić obecnie używane w regulacjach dotyczących cen transferowych pojęcia „transakcje oraz inne zdarzenia jednego rodzaju”. Projekt ustawy doprecyzuje także pojęcia dotyczące powiązań.Zmniejszenie limitów kosztów finansowania dłużnego
Celem regulacji jest zmniejszenie z 30% do 20% limitu, od którego liczona jest nadwyżka kosztów finansowania dłużnego, które podatnik zobowiązany jest wyłączyć z kosztów uzyskania przychodów. Według Ministerstwa zmiana podyktowana jest koniecznością dalszego uszczelnienia systemu podatkowego.Zwiększenie limitu dla celów ustalenia kosztów podatkowych dla usług i licencji nabywanych od podmiotów powiązanych
Zgodnie z projektem podniesiony ma zostać limit z 5% do 10%, od którego liczona jest nadwyżka kosztów usług wskazanych w art. 15e ust. 1 pkt 1-3 ustawy o CIT, które podatnik zobowiązany jest wyłączyć z kosztów uzyskania przychodów. Projekt jest obecnie na etapie konsultacji publicznych, a nowe przepisy mają wejść w życie od 1 stycznia 2019 r.Podstawa:
Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw http://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12313855/katalog/12522183#12522183Może Ci się spodobać
Biała lista podatników VAT już od września
15
maj
2019
Wydłużenie terminów na sporządzenie dokumentacji już pewne!
16
marzec
2018
„Split payment” po pierwszym czytaniu w Sejmie
19
styczeń
2018