Podatek u źródła 2022 – najpierw zapłać do urzędu, a później czekaj i czekaj na zwrot
- Wysłane przez Patrycja Szewczyk
- Data 3 czerwiec 2022
Z dniem 1 stycznia 2022 r weszły w życie nowe przepisy dotyczące zasad poboru podatku u źródła (WHT), zakładające wprowadzenie tzw. mechanizmu pay and refund (czyli w wolnym tłumaczeniu – najpierw zapłać podatek, a później wystąp o jego zwrot).
Mechanizm ten, w największym skrócie, wprowadza każdorazowy obowiązek poboru podatku u źródła według stawek polskich (19% oraz 20%) w przypadku wypłat na rzecz podmiotów powiązanych z tytułu tzw. należności biernych (odsetki, dywidendy, licencje), jeżeli ich łączna wartość w trakcie roku przekroczy 2 mln zł.
Innymi słowy, w przypadku wypłat na rzecz zagranicznych podmiotów powiązanych (w kwotach ponad 2 mln zł), nawet jeżeli mamy możliwość zastosowania zwolnień lub obniżonych stawek podatku u źródła (wynikających z umów o unikaniu podwójnego opodatkowania) lub zwolnień z podatku u źródła dla podmiotów powiązanych (wynikających z art. 22 ust. 4 oraz 21 ust. 3 ustawy o CIT), to i tak będziemy musieli pobrać podatek w stawkach polskich.
Mechanizm ten ma służyć umożliwieniu organom podatkowym dokonywania tzw. wstępnej weryfikacji zasadności stosowania stawek obniżonych lub zwolnień w podatku u źródła, czyli w skrócie zasada jest następująca – najpierw pobierz podatek w wyższej stawce polskiej, a następnie możesz zwrócić się do organu o ewentualny zwrot podatku i jak organ oceni, że faktycznie miałeś prawo do stosowania stawek obniżonych lub zwolnień, to zwróci różnicę pomiędzy pobranym podatkiem, a kwotą jaką należałoby pobrać w przypadku stosowania stawki obniżonej / zwolnienia.
Dwa tryby pozwalające uniknąć mechanizmu pay and refund
Zanim przejdziemy do omówienia samego trybu zwrotu podatku, warto tylko słowem wspomnieć, że przepisy przewidują w tym zakresie dwa tryby, które pozwolą nam na niepobieranie podatku w stawce polskiej nawet jeżeli należności przekroczą 2 mln zł. Mówimy tutaj po pierwsze o oświadczeniu płatnika (oświadczenie, w którym płatnik na etapie poboru podatku potwierdza, że spełnione są wszystkie warunki do stosowania stawek obniżonych lub zwolnień) oraz po drugie o tzw. opinii o stosowaniu preferencji (opinię wydaje organ podatkowy i należy ją uzyskać przed dokonaniem wypłaty).
Oba wskazane tryby pozwalają na uniknięcie mechanizmu pay and refund, ale oczywiście mają swoje plusy i minusy i wiążą się zazwyczaj z dodatkową odpowiedzialnością po stronie płatnika.
Wniosek o zwrot podatku.
Jeżeli mamy przypadek w którym dokonujemy płatności pasywnych na rzecz podmiotów powiązanych w kwocie przekraczającej 2 mln zł oraz nie złożyliśmy oświadczenia i nie uzyskaliśmy opinii o stosowaniu preferencji, będziemy zobligowani do poboru podatku (w stawce polskiej) i jego wpłaty do urzędu, a następnie będziemy mogli wystąpić o jego zwrot.
Postępowanie zwrotowe zostało uregulowane w art. 28b ustawy o CIT i mogłoby się wydawać, że będzie to prosta procedura zwrotu podatku.
Nie jednak bardziej mylnego, albowiem przepisy zostały tak skonstruowane, że praktycznie na każdym etapie (od momentu ustalenia kto ma składać wniosek, poprzez jego treść, aż po sam tryb zwrotu) czekają na nas pułapki i można odnieść wrażenie, że przepisy są tak skonstruowane, aby teki zwrot jak najbardziej utrudnić.
Utrudnienia postępowania o zwrot.
Pierwsze utrudnienie spotykamy już na etapie ustalenia, kto może z takim wnioskiem wystąpić.
Przepisy wskazują w tym zakresie jednoznacznie, że z wnioskiem występuje podatnik (a więc podmiot zagraniczny), a płatnik (czyli podmiot polski) będzie miał taką możliwość tylko w przypadku, gdy zapłacił podatek z własnych środków i poniósł jego ciężar ekonomiczny (czyli w rozumieniu organów podatkowych – dokonał tzw. ubruttowienia podatku).
Taka konstrukcja przepisów zmusza nas do informowania kontrahentów zagranicznych, że to oni będą musieli odzyskiwać podatek w polskich urzędach, co w wielu przypadkach – mówiąc delikatnie – nie spotka się z aprobatą i sprowadzi się do tego, że obowiązek ten będzie przerzucany na polskie podmioty (które ucierpią realnie dwa razy – raz w momencie zapłaty podatku z własnych środków i drugi raz w ramach postępowania zwrotowego).
Drugi problem napotykamy w na etapie przygotowywania wniosku, albowiem o ile sam wniosek jest elektroniczny, to jednak przepisy przewidują bardzo rozbudowany katalog załączników, obejmujących m.in:
- oświadczenie co do zgodności z prawdą faktów przedstawionych we wniosku oraz co do zgodności z oryginałem dokumentacji załączonej do wniosku.
- certyfikat rezydencji podatnika,
- dokumentację dotyczącą przelewów bankowych lub inne dokumenty wskazujące na sposób rozliczenia lub przekazania należności, z którymi wiązała się zapłata podatku;
- dokumentację dotyczącą zobowiązania do wypłaty należności;
- oświadczenie podatnika, że w stosunku do wypłacanych należności spełnione zostały warunki, o których mowa odpowiednio w art. 21 ust. 3 oraz 22 ust. 4 ustawy o CIT (w przypadku stosowania zwolnień dla podmiotów powiązanych)
- oświadczenie podatnika, że w odniesieniu do czynności, w związku z którą składany jest wniosek o zwrot podatku, podatnik jest podmiotem, na którym ciąży obowiązek podatkowy, a także oświadczenie podatnika, że spółka albo zagraniczny zakład jest rzeczywistym właścicielem wypłacanych należności – w przypadku gdy z wnioskiem występuje podatnik
- oświadczenie podatnika, że prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą w kraju siedziby podatnika dla celów podatkowych, z którą wiąże się uzyskany przychód - w przypadku gdy z wnioskiem występuje podatnik
- dokumentację wskazującą na ustalenia umowne, z powodu których płatnik wpłacił podatek z własnych środków i poniósł ciężar ekonomiczny tego podatku - w przypadku, gdy z wnioskiem występuje płatnik
- uzasadnienie wnioskodawcy, że spełnione są warunki będące przedmiotem oświadczeń podatnika.
- wystąpić z wnioskiem o udzielenie informacji podatkowych do właściwego organu innego państwa, w tym w zakresie spełniania przez podatnika warunków będących przedmiotem oświadczeń podatnika oraz
- dokonać weryfikacji zgodności danych wskazanych we wniosku oraz danych posiadanych przez organ podatkowy lub uzyskanych na wniosek z warunkami niepobrania podatku, zastosowania zwolnienia lub stawki podatku, wynikającymi z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, oraz na ustaleniu, czy podatnik prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą w kraju, w którym ma siedzibę dla celów podatkowych.
Może Ci się spodobać
Coraz więcej problemów z wystawianiem paragonów
17
wrzesień
2020