Określenie momentu wykonania usługi budowlanej wciąż budzi wątpliwości
- Wysłane przez Patrycja Szewczyk
- Data 2 luty 2018
W najnowszej interpretacji indywidualnej Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej jednoznacznie wskazał, iż na gruncie ustawy o VAT za datę wykonania usługi budowlanej lub budowlano-montażowej należy przyjąć datę faktycznego jej wykonania przez co rozumieć należy dzień, w którym doszło do faktycznego zakończenia prac (lub ich części) i Wykonawca zgłasza je do odbioru.
Jednocześnie organ podatkowy wyraźnie wskazał, że użyte w art. 19a ust. 2 ustawy o VAT sformułowanie „określono zapłatę” nie oznacza, że kwota zapłaty musi być znana (określona) z góry, przed wykonaniem usługi.
Konsekwentnie w przypadku, gdy usługa jest przyjmowana częściowo – umowa przewiduje cykliczne zapłaty po wykonaniu części prac – za moment wykonania części usługi należy wskazać moment, w którym wykonawca faktycznie wykonał danę część i zgłosił ją nabywcy do odbioru (art. 19a ust. 2 ustawy).
Terminy na wystawienie faktur
Organ podatkowy mając na uwadze dyspozycje art. 19a ust 2 i 3 ustawy o VAT, określił terminy na wystawienie faktury dokumentującej wykonanie usługi budowlanej lub usługi budowlano-montażowej:- w przypadku usług przekazywanych w całości (jednorazowe przekazanie całości wykonanych robót) – będzie biegł od dnia, w którym wykonawca w związku z wykonaniem całości określonej umową usługi zgłosił ją nabywcy do odbioru;
- w przypadku usług przekazywanych w części, dla której to części określono zapłatę (zgodnie z harmonogramem rzeczowo-finansowym określającym płatności według procentowego zaawansowania poszczególnych etapów robót) – będzie biegł od dnia w którym wykonawca w związku z wykonaniem części określonej umową usługi zgłosił ją nabywcy do odbioru;
- w przypadku usług o charakterze ciągłym (gdy usługa nie jest częściowo przyjmowana lecz jest częściowo płacona) – będzie biegł od dnia upływu każdego okresu, do którego odnoszą się płatności lub rozliczenia, aż do momentu jej zakończenia.
WARTO WIEDZIEĆ
Na gruncie ustawy o VAT, za datę wykonania usługi budowlanej lub budowlano-montażowej należy przyjąć datę faktycznego wykonania usługi, a w konsekwencji datę, która w opinii wykonawcy usługi lub ich część świadczy o gotowości do ich przyjęcia przez nabywcę usługi.Korekta faktur
Powżej wskazane terminy mają kluczowe znaczenie m.in. przy określeniu obowiązku stosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia względem usług wykonanych przed i po 1 stycznia roku 2017. W przedmiotowej sprawie, Podwykonawca zwrócił się do Generalnego Wykonawcy z prośbą o dokonanie korekt faktur wystawionych w roku 2015 i 2016 w związku z realizacją ostatniej czynności w roku 2017. Uzasadniając przedmiotową prośbę, Podwykonawca wskazywał na konieczność dokonania korekty podatku VAT wobec nowo obwiązujących regulacji dotyczących mechanizmu odwrotnego obciążenia. Podwykonawca stosując się do treści wyżej opisanego art. 19a usta. 2 ustawy o VAT uznał, iż usługa została wykonana w roku 2017, natomiast Generalny Wykonawca zwracał uwagę na fakt określenia zapłaty i wykonania niemal całości usługi już w latach 2015/2016.Ocena Organu Podatkowego
Organ podatkowy zwrócił uwagę na fakt, iż Generalny Wykonawca nie posiada dokumentów podpisanych wzajemnie przez Podwykonawcę i nabywcę usługi, które potwierdzałyby stopień zaawansowania wykonania umowy, nie mniej jednak brak takich dokumentów, nie przesądza o tym, czy usługi te były wykonane czy też nie. Zdaniem organu podatkowego w przedmiotowej sprawie istotnym jest to, czy wykonawca tych usług wykonał je a fakt ten zgłosił nabywcy, a o tym przesądzał fakt wystawienia faktur i protokołów częściowego wykonania usługi zgłaszanych Inwestorowi. Konsekwentnie organ podatkowy rozstrzygnął o braku podstaw do korygowania wcześniejszych rozliczeń, poza korektą faktury obejmująca jedną część usługi wykonanej w roku 2017.Porada praktyczna
Powyższe rozstrzygnięcie niewątpliwe stanowi istotną dla podatników wskazówkę co do sposobu rozstrzygania sporów związanych z określeniem momentu wykonania usługi budowlanej lub budowlano-montażowej, względem których kluczowe znaczenie ma przeświadczenie ich wykonawcy o ich zakończeniu i gotowość do odbioru przez nabywcę usługi. Zaznaczyć należy, że interpretacja ta ponownie podkreśla wagę nie tyle samych protokołów odbioru robót i postanowień umownych, mogących mieć jedynie charakter pomocniczy, co fakt, że wykonawca zgłasza je do odbioru, a zatem obiektywnie doszło do faktycznego zakończenia danego etapu prac.Podstawa:
- interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 10.01.2018 r., znak: 0111-KDIB3-1.4012.723.2017.3.BW.