Karty paliwowe: po wyroku TSUE nie będzie można odliczać VAT
- Wysłane przez Patrycja Szewczyk
- Data 28 maj 2019
15 maja 2019 r. TSUE wydał bardzo ważny wyrok dotyczący podatku od towarów i usług od zakupów przy użyciu kart paliwowych. Orzeczenie może całkowicie zmienić dotychczasowy sposób rozliczeń.
Rozstrzygnięcie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej jest bardzo niekorzystne zarówno dla firm oferujących karty paliwowe, jak i ich klientów. Stanowi bowiem, że firmy oferujące bezgotówkowe karty paliwowe jedynie kredytują swoich klientów, co w praktyce oznacza, że zarówno jedni, jak i drudzy nie będą mogli odliczyć VAT od zakupów paliwa.
Historia sporu
Stroną sporu była austriacka spółka zajmująca się transportem samochodów z fabryki do klientów. Spółka działa przez podmioty zależne na terenie kilku państw. Z uwagi na koszty operacyjne wiele procesów było wykonywanych centralnie przez spółkę matkę, w tym m.in. zakup paliwa dla spółek zależnych.
Spółka zaopatrywała zatem swoje „spółki córki” w karty paliwowe, wystawione imiennie na kierowców tych podmiotów. Karty były wydawane przez różnych dostawców. W związku z tankowaniem spółka matka otrzymywała od dostawców faktury wykazujące zakup paliwa wraz z VAT. Na koniec każdego miesiąca spółka dominująca refakturowała na spółki zależne koszty, jakie zostały przez spółkę poniesione w związku z tankowniami dokonanymi przez kierowców spółek zależnych. Faktury były dodatkowo powiększone o opłatę w wysokości 2 proc.
Na tle powyższego stanu faktycznego wyniknął spór z fiskusem o to, jaki charakter ma w rzeczywistości przedstawione świadczenie. Zdaniem spółki dominującej, działa ona jako pośrednik w zakupie paliwa i zarówno transakcje nabycia, jak i transakcje sprzedaży należy uznać za opodatkowane VAT w stawce właściwej dla dostawy.
Zdaniem fiskusa, dokonywano operacji finansowej, polegającej na kredytowaniu przez spółkę matkę kosztów zakupu paliwa. Ponadto, z uwagi na zwolnienie z VAT usług finansowych, spółka dominująca nie ma prawa do zwrotu podatku związanego z tymi transakcjami.
Spółka odwołała się od decyzji do WSA, który uznał stanowisko organów za prawidłowe. Spółka złożyła skargę kasacyjną i sprawa trafiła do NSA, który zdecydował o zasadności zadania pytania do TSUE: czy czynności polegające na udostępnieniu kart oraz negocjowaniu, finansowaniu i rozliczaniu zakupów paliwa można uznać za zwolnione z podatku udzielanie kredytów?
Stanowisko trybunału
Trybunał w wydanym wyroku (C-235/18) wskazał, że stanowisko polskich organów i WSA należy uznać za słuszne. Spółka dominująca w przywołanym stanie faktycznym nie dysponowała paliwem - od zakupu którego domagała się zwrotu VAT - jak właściciel. Podmiotami rzeczywiście nabywającymi paliwo są zdaniem TSUE spółki zależne, które to dowolnie mogą decydować o wyborze kontrahenta – stacji, na której kupują, ilości zakupionego paliwa oraz momencie zakupu.
Według stanowiska Trybunału, spółka matka nie może być uznana za podmiot pośredniczący, będący jednym z ogniw w łańcuchu sprzedaży (dostawy) paliwa. Spółka dominująca nie dokonuje powiem żadnego faktycznego nabycia.
Spółka zarejestrowana w Polsce ponosi całość kosztów związanych z tankowaniem, ponieważ spółka austriacka w całości przenosi na nią te koszty. Świadczeniem, jakie w rzeczywistości jest wykonywane przez spółkę austriacką na rzecz spółek zależnych, są usługi finansowe. Spółka finansuje zakup paliwa, a następnie otrzymuje zwrot środków wykorzystanych przez inny podmiot, powiększony o 2 proc. opłatę, która stanowi jej wynagrodzenie. Zdaniem Trybunału, rola spółki matki ogranicza się do udostępniania polskiej spółce zależnej, za pośrednictwem kart paliwowych, zwykłego instrumentu pozwalającego jej nabyć paliwo. Tego typu działanie należy zakwalifikować jako klasyczne działanie instytucji kredytowej. Rozliczenie kart paliwowych, zgodnie z zaistniałym w przedmiotowej sprawie stanem faktycznym, należy klasyfikować nie jako dostawę towaru, a jako przyznanie kredytu.
Skutki dla firm
Z uwagi na powszechność stosowania kart paliwowych przez dużą liczbę podmiotów, i to nie tylko tych, które działają w branży transportowej, wyrok TSUE może mieć bardzo niekorzystne skutki dla wielu przedsiębiorców. Zaklasyfikowanie rozliczeń jako usługi finansowej powoduje obowiązek zastosowania zwolnienia z podatku od towarów i usług.
Gdyby podmiotem udostępniającym karty paliwowe był podmiot zarejestrowany w Polsce, doszłoby do sytuacji, w której podmiot ten nabyłby paliwo opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Jednym z podstawowych warunków prawa do odliczenia VAT z faktury jest wykorzystanie towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych. Skoro świadczenie zostało zakwalifikowane jako usługa korzystająca ze zwolnienia, warunek odliczenia nie zostaje spełniony.
Podmioty będące finalnymi odbiorcami paliwa też stracą na przywołanym wyroku. Otrzymana od podmiotu świadczącego usługę kredytową faktura będzie dokumentowała dokonanie czynności zwolnionej, nie będzie zawierała VAT, a co za tym idzie nie powstanie możliwość jego odliczenia.
Z reguły w transakcjach z użyciem kart paliwowych występują trzy podmioty:
- koncern paliwowy;
- podmiot udostępniający karty paliwowe;
- użytkownicy.
- Tankowanie bezgotówkowe przez użytkownika na kwotę 123 zł brutto (VAT 23 proc. - dostawa towaru).
- Wystawienie faktury przez koncern na podmiot udostępniający – 123 zł brutto (VAT 23 proc.) – prawo do odliczenia 23 zł.
- Wystawienie faktury przez udostępniającego na użytkownika – 125,46 zł brutto (VAT 23 proc.) – prawo do odliczenia 23,46 zł.
- Tankowanie bezgotówkowe przez użytkownika na kwotę 123 zł brutto (VAT 23 proc.),
- Wystawienie faktury przez koncern na podmiot udostępniający – 123 zł brutto (VAT 23 proc.) – brak prawa do odliczenia.
- Wystawienie faktury przez udostępniającego na użytkownika – 125,46 zł brutto (VAT: zw) – brak kwoty VAT możliwej do odliczenia.
Może Ci się spodobać
Marketing a podatki - wprowadzenie
6
listopad
2017
Szef KAS publikuje statystyki...
19
lipiec
2021
Wewnątrzwspólnotowe transakcje trójstronne
27
maj
2020