Jawność wynagrodzeń w spółce Polski Fundusz Rozwoju
- Wysłane przez Patrycja Szewczyk
- Data 6 luty 2019
Na chwile obecną w polskim prawodawstwie brak jest podstawy prawnej, zobowiązującej spółki z udziałem Skarbu Państwa, takie jak Polski Fundusz Rozwoju S.A., do ujawniania kwoty wynagrodzenia członków zarządu spółki czy osób zasiadających w jej organie nadzoru.
Wyjaśnić należy, że tajemnica wynagrodzenia chroniona jest przede wszystkim przepisami ustawy kodeks cywilny. Informacje dotyczące wysokości wynagrodzenia pracownika , według ugruntowanej linii orzeczniczej Sądu Najwyższego[1], należą do jego dóbr osobistych. W konsekwencji, ewentualne ujawnienie wysokości pensji pracownika lub współpracownika może nastąpić tylko za jego zgodą.
Wynagrodzenie osób świadczących pracę lub usługi zarządcze w spółce stanowi ponadto tajemnicę przedsiębiorstwa. Określona informacja stanowi tajemnicę przedsiębiorstwa, jeżeli spełnia jednocześnie trzy warunki: ma charakter techniczny, technologiczny, organizacyjny przedsiębiorstwa lub posiada wartość gospodarczą, nie została ujawniona do wiadomości publicznej, podjęto w stosunku do niej niezbędne działania w celu zachowania poufności[2]. Co do zasady, każda spółka może dowolnie ustalać co wchodzi w skład tajemnicy przedsiębiorstwa i podjąć w tym zakresie niezbędne działania, aby informacje te nie zostały ujawnione do wiadomości publicznej. W przypadku wynagrodzenia członków pełniących funkcje zarządcze w spółce mamy do czynienia ze szczególnym stosunkiem opartym na zaufaniu i obowiązku dbałości o dobro przedsiębiorstwa. W takiej sytuacji działania polegające na zaliczeniu wynagrodzenia do zakresu informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstw mogą wynikać np. z zawartej z członkiem zarządu umowy o zarządzanie lub odrębnej umowy o zachowanie poufności.
Pamiętać należy przy tym, że obecnie obowiązująca ustawa o zasadach kształtowania wynagrodzeń osób kierujących niektórymi spółkami przewiduje co prawda obowiązki informacyjne spółek z udziałem Skarbu Państwa, jednakże tylko w ograniczonym zakresie. Obowiązek informacyjny polega na umieszczeniu w Biuletynie Informacji Publicznej uchwał w sprawie zasad kształtowania wynagrodzeń członków organu zarządzającego i członków organu nadzoru. Dane zawarte w uchwałach, co do zasady, nie podlegają ochronie wynikającej z przepisów o ochronie danych osobowych czy tajemnicy przedsiębiorstwa. Brak jednakże w treści omawianej ustawy obowiązku do wskazania konkretnej kwoty wynagrodzenia, jakie otrzymuje dany członek zarządu czy rady nadzorczej.
Niezależnie od powyższego, według utrwalonej linii orzeczniczych sadów administracyjnych[3], informacje ad personam (dotycząca udzielenia informacji dotyczącej konkretnej osoby) nie stanowią informacji publicznej.
Podsumowując, w chwili obecnie brak jest podstaw do wskazania przez spółki z udziałem Skarbu Państwa (takie jak Państwowy Fundusz Rozwoju S.A.) kwot wydatkowanych na wynagrodzenia poszczególnych członków zarządu spółki czy osób zasiadających w organie nadzoru. Biorąc jednakże pod uwagę nastroje społeczne i konieczność znowelizowania ustawy o NBP, pojawia się wątpliwość czy obecne regulacje spełniają oczekiwania obywateli wobec konieczności zapewnienia transparentności działania spółek z udziałem Skarbu Państwa. Pamiętajmy przy tym, że poselski projekt nowelizacji ustawy o zasadach kształtowania wynagrodzeń został w 2017 roku negatywnie zaopiniowany przez Rząd, a do tej pory nie pojawiły się nowe projekty dotyczące zmiany obecnie obowiązującego stanu prawnego.
[1] zob. wyrok SN z 9.7.2009 r., II PK 311/08, MoPr Nr 3/2010
[2] Zgodnie z orzeczeniem SN z 3.10.2000 r. (I CKN 314/00, niepubl.),
[3] wyrok NSA z dnia 14 września 2010 r. sygn. akt I OSK 1035/10